Zdjęcie poglądowe

Grzechy główne lekarzy weterynarii

Weterynarz to osoba powszechnie uważana za najbardziej kompetentną w obszarze opieki i ochrony zdrowia naszych zwierząt. Każdy lekarz weterynarii powinien troszczyć się o zwierzę i zapewnić mu opiekę na miarę swoich umiejętności i dotychczasowego doświadczenia. Niemniej jednak zdarzają się sytuacje, gdy właściciele zwierząt mają zastrzeżenia co do działań (lub ich braku) podejmowanych przez lekarzy weterynarii po wizycie w przychodni.

Podobnie jak w przypadku artykułu "Grzechy klientów gabinetów", celem tego tekstu jest ułatwienie komunikacji i wzajemnego zrozumienia pomiędzy lekarzami weterynarii a opiekunami zwierząt.

Opisane tutaj sytuacje pochodzą z komentarzy użytkowników lecznic weterynaryjnych, przesłanych na naszą skrzynkę mailową, oraz z opinii zamieszczonych pod artykułem dotyczącym błędów właścicieli zwierząt.

Przedstawione są one jako subiektywne oceny, ale są na tyle ważne, że warto się z nimi zapoznać.

Ogólnikowe informowanie opiekunów zwierząt o opiece po zabiegu

Ważne jest, aby weterynarz szczegółowo poinformował opiekuna zwierzęcia o tym, na co należy zwrócić uwagę, jak prawidłowo opiekować się zwierzęciem po zabiegu, aby uniknąć komplikacji oraz jakie objawy są niepokojące, a jakie można uznać za normalne w okresie rekonwalescencji.

Zalecanie specjalnych diet, w przypadku braku odpowiedniej wiedzy na ten temat

Lekarze weterynarii mają wiedzę na temat fizjologii, patofizjologii oraz potrzeb żywieniowych zwierząt w różnych stanach zdrowia. Niemniej jednak, nie każdy weterynarz jest specjalistą w dziedzinie dietetyki zwierzącej, dlatego nie zawsze może zalecić właściwą dietę dla danego pacjenta. W przypadku drobnych kwestii można podążać za wskazówkami weterynarza, ale jeśli zwierzę ma poważne problemy zdrowotne wymagające specjalistycznej diety, warto skonsultować się z dietetykiem zwierzęcym. Niewłaściwe doradztwo żywieniowe może prowadzić do braku efektów leczenia lub nawet pogorszenia stanu zdrowia zwierzęcia.

Niedopuszczanie do głosu opiekuna zwierzaka i nieuwzględnianie jego obserwacji

Weterynarz ma wiedzę i doświadczenie w leczeniu zwierząt, jednak opiekun, który spędza z pupilem dużo czasu, może zauważyć niecodzienne zachowania czy odstępstwa od normy, które mogą być istotne dla diagnozy i leczenia. Dlatego warto, aby weterynarz wysłuchał uwag właściciela zwierzęcia, co może pomóc w zrozumieniu całego obrazu sytuacji i zapewnieniu właściwej opieki medycznej dla zwierzaka.

Klasyfikowanie zwierząt jako ważne i mniej ważne

Otrzymujemy informacje o przypadkach, gdy niektórzy weterynarze szybciej udzielają pomocy rasowym kotom, podczas gdy zaniedbanym domowym kotom poświęcają minimalną uwagę i traktują je jako "konieczność".

Podawanie sterydów i antybiotyków bez wyraźnych wskazań

Zarówno sterydy, jak i antybiotyki, powinny być stosowane tylko wtedy, gdy korzyści z ich podawania przewyższają ryzyko skutków ubocznych. Dlatego nie powinny być stosowane zbyt często, a zwłaszcza nie w celu prewencji.

Naleganie na kontynuowanie leczenia, mimo dużego cierpienia zwierzęcia i wysokich kosztów

W niektórych przypadkach, gdy zwierzę jest w tak ciężkim stanie, że nie ma prawie żadnej szansy na wyleczenie (np. choroby nowotworowe), niektórzy weterynarze nalegają na kontynuowanie leczenia, co generuje coraz wyższe koszty i pogłębia cierpienie chorego zwierzęcia.

Leczenie zwierzęcia, z którym weterynarz nie ma doświadczenia

Jeśli właściciel przychodzi do weterynarza ze swoim wężem, jaszczurką czy innym egzotycznym zwierzęciem, lekarz może nie wiedzieć, jak odpowiednio się nim zająć i jak zdiagnozować problem. W takich przypadkach, właściciele powinni zwrócić się do specjalistów w dziedzinie egzotycznych zwierząt, którzy mogą nie znać się na "zwykłych" zwierzętach. Warto zwrócić uwagę na takie sytuacje, ponieważ weterynarz bez doświadczenia w leczeniu np. egzotycznych pająków, może nieświadomie wyrządzić im krzywdę.

Brak empatii i wyczucia

Zwierzęta również mają uczucia, odczuwają ból i stres, które są dla nich równie trudne do zniesienia, jak dla ludzi. Ważne jest, aby nie zwiększać cierpienia zwierzęcia, jeśli można je zmniejszyć, i okazać troskę oraz zrozumienie. Kolejnym problemem są nieodpowiednie słowa, takie jak "nic nie mogę zrobić, trzeba uśpić", wyrzucane lekkomyślnie. Niestety, takie sytuacje są zgłaszane do nas dość często.

Naciskanie na klientów, aby kupowali produkty firm sponsorujących gabinet

Natrętne namawianie klientów, którzy przychodzą do gabinetu ze swoim zwierzęciem, do zakupu drogich karm, suplementów i odżywek od firmy, której logo widnieje na wyposażeniu gabinetu.

Brak dostępnych informacji na temat leczonego zwierzęcia

Niektórzy lekarze weterynarii nie wydają kart informacyjnych ani nie aktualizują książeczki zdrowia zwierzęcia. W przypadku konieczności zmiany lekarza lub innych potrzeb, nie ma możliwości uzyskania informacji na temat stanu zdrowia zwierzęcia czy przeszłości medycznej, takiej jak choroby czy zabiegi.

Oddawanie zwierząt po zabiegach, gdy są jeszcze nieprzytomne

Otrzymujemy wiele zgłoszeń od opiekunów, którzy odbierają swoje zwierzęta po zabiegach, kiedy są one jeszcze nieprzytomne i nie obudziły się z narkozy.

Wykonywanie zabiegów bez przeprowadzenia wcześniejszych badań

Bardzo często lekarze przeprowadzają zabiegi bez sprawdzenia stanu zdrowia zwierzęcia, aby ocenić, czy zabieg jest możliwy w obecnych warunkach zdrowotnych (czasami to opiekunowie rezygnują z takich badań).

Nieinformowanie opiekuna o potencjalnych wysokich kosztach leczenia

Często zgłaszane są sytuacje, gdy po przeprowadzonym leczeniu lub zabiegu właściciel zwierzęcia otrzymuje rachunek na dużą kwotę.

Tłumaczenie objawów i złego stanu zdrowia lękami lub nerwicami

Chociaż lęki i nerwice mogą być jednym z możliwych wyjaśnień, lekarz weterynarii powinien również rozważyć inne przyczyny, zwłaszcza jeśli nie jest specjalistą w zakresie behawioru zwierzęcego.

Niechęć do eutanazji

Prawo do odmowy ze względu na przekonania moralne nie powinno mieć zastosowania w przypadkach, gdy zwierzę nie ma żadnych szans na poprawę stanu zdrowia, a przede wszystkim, gdy cierpi z powodu swojej choroby.

Brak precyzyjnej diagnozy

Leczenie bez dokładnego ustalenia przyczyny choroby (świadomi jesteśmy, że opiekunowie zwierząt często nie chcą ponosić dodatkowych kosztów badań).

Wykonywanie czynności bez zgody opiekuna i pobieranie dodatkowych opłat

Lekarz przeprowadza niektóre zabiegi bez uprzedniego uzyskania zgody właściciela, a następnie żąda dodatkowej opłaty.

Nie sprawdzanie mikrochipów u zwierząt

Osoby pomagające zwierzętom często narzekają, że muszą się prosić o sprawdzenie obecności mikrochipu u zwierzęcia, gdy odwiedzają gabinet. Chcieliby również regularnie sprawdzać, czy mikrochip u ich własnych zwierząt działa prawidłowo i czy nie przemieścił się.

Nieprzyznawanie się do braku wiedzy o chorobie zwierzęcia

Skierowanie klienta do innego specjalisty nie jest wstydliwe, wręcz przeciwnie. Każdy doceni, gdy lekarz zasugeruje bardziej efektywne leczenie w innej placówce, zamiast stosować swoje, ograniczone lub nieodpowiednie metody.

Prowadzenie rozmów prywatnych podczas obecności pacjenta w gabinecie

Zdarzają się przypadki, gdy lekarze prowadzą prywatne rozmowy, zarówno telefoniczne, jak i osobiste, podczas przeprowadzania zabiegu!

Odmowa wykonania badań na życzenie opiekuna

Czasami opiekun może mieć rację, a badania, o które prosi, faktycznie mogą pomóc w diagnozie. Jeśli nie, warto wytłumaczyć mu to dokładnie, aby nie wyszedł z gabinetu z poczuciem, że zignorowano jego zwierzę.

Brak troski o stan zdrowia zwierzęcia w sytuacji zagrożenia życia

Otrzymujemy zgłoszenia o sytuacjach, w których klient odwiedza klinikę w nocy i czuje się traktowany jak intruz, a jego prośby są ignorowane.

Lekceważenie objawów zauważonych przez opiekunów zwierząt

Komentarze takie jak "Nic mu nie jest, jest Pani przewrażliwiona" często sprawiają, że opiekunowie zwierząt mają wrażenie, że ich pupile nie otrzymały właściwej opieki.

Tytułem podsumowania

Wszystkie opisane tutaj przypadki mają swoje korzenie w rzeczywistości i są subiektywnymi opiniami klientów odwiedzających gabinety weterynaryjne. Duża część tych sytuacji jest wynikiem rutyny oraz niewystarczającej komunikacji pomiędzy lekarzem weterynarii a właścicielem zwierzęcia.

Jak można zauważyć, w tej dziedzinie istnieje wiele możliwości do wprowadzenia ulepszeń. Poprawa jakości komunikacji i zrozumienia potrzeb opiekunów zwierząt może prowadzić do lepszego doświadczenia dla klientów oraz lepszej opieki nad zwierzętami. Współpraca opartą na wzajemnym zaufaniu i empatii, zarówno ze strony lekarzy, jak i właścicieli zwierząt, jest kluczowa dla udanej opieki weterynaryjnej.



Dostawa w 3h!

Zainstaluj nasza aplikację - zamów z dostawą do domu tego samego dnia.

W aplikacji znajdziesz również przydatne rzeczy, w tym listę aktualnie pracujacych lekarzy weterynarii w Szczecinie.



Wszystkie treści zamieszczone na tej stronie są chronione prawem autorskim.
Kopiowanie, reprodukcja lub dystrybucja części lub całości materiałów bez wyraźnej zgody właściciela jest ściśle zabronione i może prowadzić do konsekwencji prawnych.

GODZINY PRACY

9:00 - 19:00

SOBOTA

10:00 - 16:00

ZAMÓWIENIA

883 901 501

SKLEP

91 885 31 31

Regulamin

Polityka