Georg_Wietschorke

Pasożyt wydłuża życie mrówki

Ciekawe badania prowadzone przez zespół niemieckich naukowców wykazały niecodzienne zachowanie mrówki z gatunku Temnothorax nylanderi, które zostały zarażone tasiemcem Anomotaenia brevis. Zarażone mrówki nie tylko żyją znacznie dłużej niż ich zdrowi pobratymcy, ale są także traktowane jak k przez inne mrówki w kolonii, które praktycznie służą im przez resztę ich życia.

Pasożytniczy tasiemiec i jego wpływ na mrowisko

Bycie żywicielem dla pasożytniczego tasiemca zazwyczaj nie jest pożądanym stanem. Jednak życie zarażonej mrówki, znanej jako Temnothorax nylanderi, wygląda inaczej.

Załóżmy, że młoda larwa tego gatunku mrówki skubie odchody dzięcioła i zaraża się tasiemcem (Anomotaenia brevis). Może to skończyć się tym, że żyje trzy razy dłużej niż jej rówieśnicy, a nawet więcej, i rzadko będzie musiała poruszać żuwaczką.

Niezarażone mrówki będą wykonywały prace robotników, nosiły ją, karmiły i czesały do końca jej dni. Te rozpieszczone mrówki rzadko opuszczają gniazdo.

Pasożytnicza relacja wydłuża życie mrówki

Zespół badaczy pod wodzą entomologa Susanne Foitzik z Uniwersytetu Jana Gutenberga w Niemczech teraz wysnuł możliwe wyjaśnienie tego dziwnie sielankowego stylu życia.

Gdy tasiemiec zasiedla jelito mrówki, wydaje się pompować do jej krwiobiegu antyoksydanty i inne białka.

Jeszcze nie jest jasne, jakie skutki dla zdrowia mają te specjalne białka, ale istnieje realna szansa, że są one częścią tego, co pomaga zarażonym mrówkom pozostać młodymi i apetycznymi.

Życiowy cykl tasiemca

W cyklu życiowym tasiemca Anomotaenia, mrówka nie jest jego ostatecznym domem. Jego dorosły stan rozrodczy ma miejsce w ciele dzięcioła, co oznacza, że pasożyt musi mieć wkład w to, aby jego tymczasowy gospodarz pozostał młody, pulchny i smakowicie wyglądający. W ten sposób, może stać się śniadaniem ptaka, gdy dorośnie.

To, co dzieje się z kolonią mrówek, nie jest problemem pasożyta, pod warunkiem, że zarażone mrówki przeżyją do momentu przybycia dzięcioła.

Pasożytnictwo kosztem kolonii

W 2021 roku Foitzik i kilku jej innych kolegów z Niemiec odkryło, że mimo że mrówki Temnothorax zarażone tasiemcami żyły wygodnie, niezarażone w kolonii płaciły za lenistwo swoich pobratymców.

Te robotnice, obecnie obciążone opieką nad swoimi zarażonymi koleżankami, umierały znacznie, znacznie wcześniej. I choć ani zarażone mrówki, ani ich troskliwi opiekunowie nie wydawali się wykazywać żadnych fizjologicznych wskaźników stresu, robotnice poświęcały swoim królowym mniej troskliwej opieki, gdy zajmowały się zarażonymi, co mogło oznaczać problemy dla kolonii.

Niewyjaśnione tajemnice

Ponieważ zarażone mrówki wyglądały znacznie młodziej, badacze byli ciekawi, co pomaga im żyć dłużej.

W swoim nowym badaniu, które jeszcze nie zostało poddane recenzji przez innych naukowców, badacze ponownie porównali zarażone i niezarażone mrówki, tym razem badając poziom białek w hemolimfie mrówek (odpowiednik krwiobiegu bezkręgowców).

Okazało się, że białka tasiemca stanowiły znaczną część płynących przez hemolimfę jednostek, a dwa z najbardziej obfitych były antyoksydantami.

Niektóre inne białka mogą wyjaśniać, dlaczego zarażone mrówki są traktowane po królewsku - choć wiele z nich było nierozpoznawalnych, nie mając znanego odpowiednika w innych organizmach.

Jedno białko o nazwie vitellogenin-like A, które występuje w dużych ilościach u zarażonych osobników, nie jest produkowane przez pasożyta, ale przez mrówkę. Wiadomo, że reguluje podziały pracy i rozmnażanie w społecznościach mrówek.

W związku z tym, badacze uważają, że to białko może w jakiś sposób wpływać na zachowanie mrówek w sposób, który zwodzi innych do troskliwej opieki nad nimi.

Pytania bez odpowiedzi

Nadal nie jest jasne, czy tasiemiec aktywnie manipuluje ekspresją genów mrowczych białek, takich jak vitellogenin-like A, czy jest to przypadkowy produkt uboczny zarażenia pasożytniczego.

Jako że różnice kastowe u społecznych owadów zwykle nie wynikają z różnic genetycznych, ale są kontrolowane przez różnicową ekspresję genów, przejęcie istniejących już ścieżek regulacyjnych, które sprawiają, że jednostka jest bardziej podobna do królowej, może być elegancką strategią z punktu widzenia pasożyta, zauważają Foitzik i jej koledzy.

Niemniej jednak, udowodnienie, że to pasożyt manipuluje ciałem mrówki, a nie ciało mrówki reaguje na intruza, byłoby niewiarygodnie trudne, jeśli nie niemożliwe; autorzy mówią, że ta potencjalna ścieżka manipulacji powinna być interpretowana z ostrożnością.

Zespół w Niemczech planuje kontynuować badanie białek pasożyta, aby lepiej zrozumieć, jak mogą one wpływać na zachowanie, wygląd i długowieczność mrówek.

Badanie zostało opublikowane na serwerze preprintów bioRxiv przed recenzją.

Podsumowanie

Mrówki z gatunku Temnothorax nylanderi, które zarażają się tasiemcem Anomotaenia brevis, żyją znacznie dłużej i są traktowane jak królewskość przez swoje nieskażone rodzeństwo. Naukowcy podejrzewają, że pasożyt może wpływać na ekspresję genów mrówki, co prowadzi do takiego zachowania, chociaż potwierdzenie tego wymagałoby dalszych badań. Pomimo swojego luksusowego życia, zarażone mrówki stanowią ciężar dla reszty kolonii, które musi za nie pracować.

źródło: sciencealert