Johnny_px

Krabia historia ewolucji

Ewolucja krabów jest tematem, który zawsze intrygował biologów ewolucyjnych. Te dziwaczne stworzenia wyewoluowały swoje charakterystyczne cechy co najmniej pięciokrotnie w ciągu ostatnich 250 milionów lat, proces jest znany jako karcynizacja. Ale co sprawia, że krab jest krabem? To pytanie wciąż stanowi wyzwanie dla naukowców, którzy ciągle próbują rozwikłać złożoną historię ewolucyjną tych stworzeń.

Skręcona historia ewolucji życia na naszej planecie doprowadziła do powstania niezliczonych dziwacznych i cudownych stworzeń, ale żadne nie ekscytują biologów ewolucyjnych - ani nie dzielą taksonomów - jak kraby.

Krabia historia ewolucji

Gdy badacze próbowali pogodzić ewolucyjną historię krabów w całym ich rozpasanym blasku w badaniu opublikowanym w 2021 roku, doszli do wniosku, że określające kraba cechy krabowatości ewoluowały co najmniej pięć razy w ciągu ostatnich 250 milionów lat.

Co więcej, krabowatość mogła zniknąć nawet siedem razy lub więcej.

Ta powtarzająca się ewolucja planu ciała kraba tak często ma swoją nazwę: karcynizacja. (I tak, jeśli tracisz krabowatość przez ewolucję, nazywa się to dekarcynizacją.)

Krab żabokształtny (Raninidae) to jeden z nietypowych przykładów. Cechy kształtu ciała kraba zostały usunięte na drodze do prawie-beznożnych krabów piaskowych z Portoryko (Emerita portoricensis) i różnych niesymetrycznych krabów pustelników - ale potem królewskie kraby królewskie odzyskały (w swoim ostatnim ewolucyjnym rzucie) cechy krabowatości
Dlaczego ewolucja nadal tworzy i odrzuca kształt krabiego ciała- pozostaje tajemnicą, chociaż ewolucja musi robić coś dobrze, kształtując krabowate stworzenia raz za razem.

Bogactwo gatunków krabów

Istnieją tysiące gatunków krabów, które prosperują niemal we wszystkich siedliskach na Ziemi, od raf koralowych i głębin abysalnych, po strumyki, jaskinie i lasy.

Krab potrafi również pochwalić się imponującą gamą rozmiarów. Najmniejszy, krab grochowy (Pinnothera faba), mierzy zaledwie kilka milimetrów, podczas gdy największy, japoński krab pająk (Macrocheira kaempferi), rozciąga się na prawie 4 metry (około 12 stóp) od szczypiec do szczypiec.

Ze swoim bogactwem gatunków, ekstrawaganckim zbiorem kształtów ciała i bogatym zapisem kopalnym, kraby są idealną grupą do badania trendów w różnorodności biologicznej na przestrzeni czasu. Ale znalezienie jakiegoś porządku w chaosie krabich ciał to ciągłe wyzwanie.

Czym tak właściwie jest krab?

Robi się dziwnie, bo nie każdy krab to krab, można tak to ujmując. Istnieją prawdziwe kraby, takie jak kraby błotne i pływające. Ale mamy też tak zwane fałszywe kraby, takie jak nieśmiałe kraby pustelniki ze swoimi poskręcanymi brzuchami, czy kraby królewskie pokryte kolcami.

Najbardziej widoczną różnicą między prawdziwymi a fałszywymi krabami jest liczba ich nóg: prawdziwe kraby mają cztery pary długich nóg, podczas gdy fałszywe kraby mają tylko trzy, z dodatkową malutką parą z tyłu.

Zarówno prawdziwe, jak i fałszywe kraby ewoluowały niezależnie od siebie, rozwijając szeroką, płaską, twardą górną muszlę i ukryte ogony. Wspólny przodek nie miał żadnej z tych cech, sugeruje analiza opublikowana w marcu 2021 roku, prowadzona przez biologa ewolucyjnego Joannę Wolfe z Harvard University.

Ale po rozdzieleniu się prawdziwych i fałszywych krabów droga ewolucji nie była prosta. Ewolucja zrobiła i przerobiła kraby w ciągu ostatnich 250 milionów lat: raz lub dwa razy w prawdziwych krabach i co najmniej trzy razy podczas ewolucji fałszywych krabów, myśli Wolfe i jej koledzy.

Nad krabami od dawna zastanawiali się taksonomowie, którzy niezmiennie błędnie klasyfikowali gatunki jako prawdziwe czy fałszywe kraby ze względu na ich uderzające podobieństwo.

Oprócz rozwiązania problemu, gdzie umiejscowić te gatunki w drzewie ewolucji, zrozumienie, ile razy ewolucja stworzyła formę ciała kraba i dlaczego, mogłoby ujawnić coś o tym, co napędza ewolucję konwergentną.

Muszą istnieć pewne ewolucyjne korzyści z bycia krabokształtnym, powiedziała ekspertka od krabów i współautorka, Heather Bracken-Grissom, dla Popular Science w 2020 roku, gdy karcynizacja spowodowała furorę w internecie. Jak w wielu innych tematach, biolodzy ewolucyjni mają mnóstwo pomysłów, ale brak konkretnych odpowiedzi na temat karcynizacji. Ze względu na wąskie pole badań nad wybranymi gatunkami krabów, trzeba pogodzić się z bezpretensjonalną historią ewolucji kształtu ciała kraba, wyjaśnił zespół.

Na początek, trójka badaczy skompletowała dane na temat morfologii, zachowania i naturalnej historii krabów, zarówno żyjących gatunków, jak i skamieniałości, i zidentyfikowała luki w danych genetycznych, które mogłyby pomóc rozwiązać zagadkowe relacje ewolucyjne.

Prawie połowa gałęzi na drzewie życia kraba pozostaje ciemna, napisali.

Większość krabów poddanych karcynizacji wykształciła twarde, zwapniałe muszle, aby chronić się przed drapieżnikami - to jasna przewaga - ale niektóre kraby porzuciły tę ochronę, z nieznanych powodów.

Chodzenie na boki, choć wydaje się głupie, sprawia, że kraby są niezwykle zwinne, mogą szybko uciec w dowolnym kierunku, nie tracąc z oczu drapieżnika, jeśli taki się pojawi. Ale chodzenie na boki nie jest typowe we wszystkich liniach ewolucyjnych kraba (są kraby pająkowe chodzące do przodu). Niektóre niezkrabiałe kraby pustelne też potrafią chodzić na boki.

To, że niektóre kraby wyewoluowały przesadnie duże szczypce, aby stać się drapieżnikami łamiącymi skorupy w ekologicznym wyścigu zbrojeń, również nie może w pełni wyjaśnić momentu lub powodzenia wcześniejszej ewolucji kraba.
Jak wszystko w nauce, nic nie jest nigdy z góry ustalone, a ewolucja będzie kontynuowała swoją beztroską drogę. Jednak z rosnącą ilością informacji genetycznych na temat żyjących i skamieniałych gatunków krabów, możemy być pewni, że taksonomowie stopniowo odkrywają, co sprawia, że krab jest krabem.

To pozwoli nam rozwiązać problem wielokrotnego tworzenia i utraty krabowych form ciała na przestrzeni czasu i zidentyfikować moment powstania kluczowych nowości ewolucyjnych i budowy ciała, powiedziała Wolfe.

Ponad to, badanie krabów jest kuszącą perspektywą dla detektywów ewolucyjnych, którzy sądzą, że jest możliwe przewidywanie teoretycznych kształtów ewolucyjnych na podstawie czynników środowiskowych i genetycznych sygnałów.

Badanie ewolucji kraba dostarcza nam skali makroewolucyjnej z okresu 250 milionów lat temu, dla której, mając wystarczającą ilość danych filogenetycznych i genomowych, moglibyśmy przewidzieć wynikającą morfologię, powiedziała Bracken-Grissom.

Może wyjść na to że krabi kształt jst ewolucyjnie najbezpieczniejszy...