Tajemnica niebieskiego odcienia

Nowe badania ujawniły intrygującą przewagę ludzkiego wzroku nad wzrokiem naszych kuzynów, małp. Dzięki drobnym różnicom w budowie siatkówki, nasze oczy są w stanie dostrzec szerszy zakres tonów niebieskiego.

Wyniki, przedstawione przez naukowców z University of Washington, Medical University of Vienna i University of Sydney, rzucają światło na to, jak ewoluowały ludzie od momentu oddzielenia się od starożytnych linii małp około 25 milionów lat temu.

"Tutaj porównujemy synaptyczne konektomy dla obwodu kodującego kolor w ludzkiej siatkówce z porównywalnymi obwodami zarówno u małp marmozetów, jak i makaków", piszą badacze w swoim opublikowanym artykule.

"Odkrywamy obwód u ludzi, który jest nieobecny u marmozetów i pokazujemy dalej, że dla ludzkiej siatkówki motywy synaptyczne nie podążają za kanoniczną architekturą ustaloną u małp makaków."

Naukowcy skupili się na części oka zwanej plamką, która tworzy dołek w siatkówce na tyle oka, wypełniony komórkami wrażliwymi na światło w kształcie małych stożków. Te stożki wykrywają fale światła, a plamka jest kluczowa do dostrzegania szczegółów (na przykład podczas czytania lub jazdy samochodem).

Różne typy stożków są zaprojektowane do przetwarzania różnych fal świetlnych - krótkich, średnich lub długich. Te stożki działają razem w różnych kombinacjach, tworząc "smakujące" światło obwody nerwowe, które mózg przetwarza jako kolor. Badacze odkryli, że połączenia między stożkami krótkofalowymi a stożkami długofalowymi i średniofalowymi, które występują u ludzi, obwód wrażliwy na niebieskie światło, są w większości nieobecne u marmozetów i makaków. Istniały też inne drobne różnice w działaniu obwodów nerwowych.

"Nasze wyniki mogą pomóc wyjaśnić, dlaczego niektóre aspekty ludzkiego postrzegania kolorów nie są dobrze przewidywane na podstawie fizjologicznych badań nad systemem wzrokowym małp makaków", piszą naukowcy.

Jako że są nam tak blisko spokrewnione, małpy są często używane w badaniach nad wzrokiem, ale to nowe badanie dodaje pewne zastrzeżenia, które powinny być brane pod uwagę, gdy próbujemy zastosować wyniki tych badań do ludzi.

Dokładne okoliczności i powody, dla których doszło do tej różnicy, nie są omówione w tym konkretnym artykule, ale badacze mają pewne przypuszczenia. Małpy na przykład zwykle przebywały na drzewach, podczas gdy ludzie eksplorowali otwarte tereny – może być tak, że pewne cechy wzroku ewoluowały, aby lepiej odnajdować jedzenie i przetrwać w tych dwóch scenariuszach.

Wyniki tego badania dodają również ciekawe szczegóły do naszej wiedzy na temat tego, jak przetwarzamy informacje wizualne i przesyłamy je do mózgu – a badanie oka na jeszcze mniejszą skalę powinno przynieść kolejne odkrycia.

"Nasze wyniki przewidują, że sygnały chromatyczne na wczesnym etapie są różne w ludzkiej siatkówce i sugerują, że rozwiązanie konektomu ludzkiego na poziomie nanoskalowym w połączeniach synaptycznych będzie kluczowe dla pełnego zrozumienia neuralnej podstawy ludzkiego widzenia kolorów", piszą badacze.

źródło: sciencealert