Małpy łowią ryby

Pierwszy raz obserwowano japońskie makaki łapiące i jedzące ryby z rzeki. Jest to również pierwszy raz, kiedy obserwujemy małpę łowiącą ryby; zachowanie, które najprawdopodobniej rozwinęło się, aby przetrwać mroźne zimy w japońskich górach.

Japońskie makaki, Macaca fuscata, z Kamikochi w japońskich Alpach znoszą jedno z najzimniejszych i najtrudniejszych środowisk podczas zimy, kiedy brak jedzenia naraża je na ryzyko śmierci, tłumaczą autorzy badania opublikowanego w czasopiśmie Scientific Reports.

Zwykle te naczelne żywią się liśćmi bambusa i innymi roślinami drzewiastymi podczas rocznego mrozu, ale ponieważ region ma wiele strumieni zasilanych przez źródła wulkaniczne, które nie zamarzają na powierzchni, jest możliwe, że korzystają również ze świeżego rybactwa (choć pełnego niebezpiecznych chemikaliów).

Zamiast więc jeść liście i rośliny, stworzenia wybrały bardziej sycące białka: ryby. Przed odkryciem, badając odchody zwierząt, naukowcy znaleźli DNA pstrągów w około 20% próbek. Po dokonaniu odkrycia, pracownicy naukowi zdecydowali się śledzić różne grupy japońskich makaków wzdłuż brzegów rzeki Azusa między styczniem a marcem 2022 roku.

Udało nam się zaobserwować zachowanie japońskich makaków łapiących aktywne ryby i potencjalnie konsumujących je, aż czternaście razy, sześć razy za pomocą bezpośredniej obserwacji i osiem razy za pomocą kamer z czujnikiem podczerwieni, piszą naukowcy. Metoda, którą stosowano, była dość prymitywna: makaki goniły ryby w płytkich wodach, a następnie łapały je obiema rękami i od razu zjadały.

Według pracowników naukowych, makaki zaczęły stopniowo wykorzystywać rzekę jako źródło pokarmu zimą, zaczynając od poszukiwania roślin wodnych, niechcący konsumując wodne owady, które żyły wśród tej roślinności. Z czasem makaki mogły zacząć celowo szukać owadów rzecznych, a w konsekwencji nabywając umiejętności do polowania na ryby.

Niezwykłe, prawda? A propos, czy wiedzieliście, że małpy są miłe dla siebie i zawsze się witają?

źródło: IFLSCIENCE