Zonotrichia albicollis
Ken Thomas

Ptaszek z czterema płciami

Pasówka białogardła(Zonotrichia albicollis) jest z pewnością bardzo szczególny. W przeciwieństwie do większości zwierząt na Ziemi, ptak ma nie dwie, a cztery różne płcie.

Naukowcy bowiem odkryli mutację genetyczną w tej gatunku, która spowodowała odwrócenie dużej sekcji chromosomu ptaka, co skutkowało występowaniem czterech genotypów, które mogły skutecznie rozmnażać się tylko z innymi określonymi genotypami.

"Ten ptak zachowuje się jakby miał cztery płci" - powiedział w magazynie Nature Christopher Balakrishnan, ewolucyjny biolog z East Carolina University w Greenville. "Jednostka może się parować tylko z jednym czwartym populacji. Mało jest systemów płciowych z więcej niż dwoma płciami."

Pasówki białogardłe są również szczególne, ponieważ istnieją "dwie wersje": ptaki z białymi pręgami, które są doskonałymi śpiewakami, ale są agresywne i są złymi rodzicami, oraz ptaki z brązowymi pręgami, które są dobrymi rodzicami monogamicznymi, ale słabymi śpiewakami. Mimo dużych różnic, ptaki z białymi pręgami rozmnażają się tylko z tymi z brązowymi pręgami i odwrotnie.

Podsumowując, gatunek ten ma takie fenotypy:

Samiec z białymi pręgami
Samiec z brązowymi pręgami
Samica z białymi pręgami
Samica z brązowymi pręgami

Dzieje się tak dlatego, że drugie mają dwie identyczne kopie jednego chromosomu, podczas gdy w pierwszych są różne inwersje, w których fragmenty genomu są faktycznie cięte i odwrócone. "Mogłyby być wiele innych gatunków, które mają dziwne chromosomy płciowe i nigdy nie zadbaliśmy o to, aby na nie spojrzeć", ostatecznie stwierdził Rusty Gonser, kanadyjski biolog, który odkrył te zależności.

źródło: iflscience